Filled Under:

AWAS!! Kepada IbuBapa/Penjaga : Cerita Benar Yang Dikongsikan Seorang Murid Sekolah Yang Hampir Menjadi Mangsa Keganasan Van Putih Yang Patut Anak Anda Lakukan Apabila Berhadapan Situasi Begini...


$Seorang murid sekolah mendakwa nyaris menjadi mangsa culik penjenayah menggunakan van putih berhampiran Taman 2B, di sini, Isnin lalu.

Dalam kejadian jam 10.10 malam, mangsa berusia 11 tahun mendakwa dia dihampiri lelaki tidak dikenali ketika menunggu bapanya selepas selesai mengikuti kelas tuisyen.

Menurutnya, dia didatangi lelaki yang memperkenalkan diri sebagai Alif berusia 20 tahun menaiki van putih yang diiringi Proton Wira.

Dia berkata, ketika kejadian dia berseorangan di hadapan pusat tuisyen sebelum didatangi lelaki terbabit yang mendakwa rakan bapanya, Ismail Mat Wali, 54.

“Dia mengatakan kononnya mahu menghantar saya pulang dengan alasan ayah pergi kenduri tahlil.

“Saya pelik kerana ayah tidak ada kawan bernama Alif dan tidak memberitahu apa-apa mengenai kenduri tahlil,” katanya yang ditemui semalam.

Menurutnya, dia mula cemas dan risau apabila ternampak sapu tangan berwarna hitam di tangan lelaki itu dan hanya mengiakan apa dikatakan lelaki itu.

“Saya hanya balas ‘OK, OK’ kerana risau dia menggunakan kekerasan sebelum lari masuk ke pusat tuisyen dan bersembunyi di tandas. Kebetulan ada seorang lelaki mengambil air di kedai runcit berhampiran.

“Saya bersembunyi di tandas dan keluar apabila dengar bunyi cikgu berkemas untuk pulang dan apabila kami turun dua kenderaan itu sudah tiada,” katanya.

Bapanya, Ismail berkata, pada malam kejadian dia terlewat kerana tertidur selepas Isyak.

“Ketika dalam perjalanan pulang baru, dia menceritakan kepada saya kejadian menimpanya.

“Selalunya saya akan menunggu anak sebelum kelasnya tamat, namun kami sekeluarga bersyukur kerana dia bertindak pantas menyelamatkan dirinya. Selepas ini, saya akan menunggu dia lebih awal dan lebih berhati-hati,” katanya yang membuat laporan di Balai Polis Seri Manjung.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Manjung Asisten Komisioner Tengku Mohd Zailan Tengku Ahmad Shah ketika dihubungi mengesahkan menerima laporan polis itu.

-Metro